Sider

In three words I can sum up everything I've learned about life. It goes on. ~Robert Frost

6. januar 2011

Et forsett... eller kanskje ikke.

 
Man skal ikke kikke lenge i bokhyllene mine før man skjønner hva jeg liker best å se på. Jeg har en ganske fin samling bøker med kunstfoto, og da mest i sort/hvitt. Har du enkelte ting du liker å se på så godt, at du aller helst vil se på det hele tiden? Sånn er jeg med en del b/w-foto. Jeg skjønner hva man mener med uttrykket om at noe er breathtaking, for jeg kjenner nesten at jeg mister pusten et øyeblikk når jeg ser enkelte bilder.

Tenk å kunne lage sånn kunst! Tenk å bare komme i nærheten av å lage sånn kunst... Jeg har alltid hatt lyst å lære å fotografere skikkelig. Men det er vel egentlig ikke nok å si at man har lyst å lære noe, man må vel også ta seg tid til å faktisk prøve å lære.

Sannheten er at jeg ikke engang har lest bruksanvisningen på kameraet mitt. Overskrifter om aperture og exposure og gudvethva gjør meg egentlig ganske svett. Og skal jeg først være helt ærlig, må jeg innrømme at innstillingen som hittil har vært mest brukt her i gården, heter Auto.

Så i disse nyttårsforsett-tider, tenker jeg at kanskje jeg skal sette meg som mål å lære litt mer om kamerabruk. Kanskje jeg tilogmed kan ta noen bilder jeg kan være fornøyd med etterhvert. Men hmmm... man skal være forsiktig med å offentliggjøre forsettene sine. Tanken på å bevege seg utenfor Auto-instillingen gjør meg fremdeles ganske svett...

Men inspirasjon bør det ihvertfall finnes nok av. Og skulle det gå riktig galt, kan jeg alltids heller ta opp igjen den gamle hobbyen: å samle på fine fotobøker.

1 kommentar:

Sonja sa...

Lykke til med å utforske kamera sine funksjoner utenom auto :) Og godt nytt år!