Sider

In three words I can sum up everything I've learned about life. It goes on. ~Robert Frost

16. desember 2009

Juleforberedelser...

Det er ikke mange dagene igjen til jul. Vi forsøker å komme litt videre i juleforberedelsene om dagene. Det flatpakkede pepperkakehuset ble ferdig pyntet, og vi laget små nisser som fikk flytte inn. MiniBoop syntes det var veldig morsomt å sy, og jeg syntes hun var veldig flink også, så dette må vi gjøre flere ganger.

Jeg var egentlig ganske stolt over at jeg for første gang i mitt liv klarte å lage melisglasur som ikke rant rett av taket, som vått vestlandssludd, og samlet seg i store brunt-sukker-fargede slapsepytter på hvert hushjørne. Det er nemlig det som vanligvis skjer. Men ingen har fortalt meg noengang at eggehviten skulle piskes? Hvorfor har ingen fortalt meg det? Hvor mange år kunne jeg unngått den store frustrasjonen det er med glasur som ikke funker?

Og idag bakte vi pepperkaker. Massevis. Det første brettet ble selvsagt helt svidd. Hva ellers kan man vente fra meg? Men så kom det seg etterhvert... De siste ble egentlig ganske ok - om jeg får si det selv. (Dere trenger ikke vite at jeg kjøpte ferdig deig...)

Jeg hadde en fin tur til Oslo noen dager. Besøkte Gyda, og det var skikkelig koselig. Vi strikket og pratet, og holdt oss langt unna scrappesaker denne gangen.

Dessuten fikk jeg besøkt gamlejobben noen ganger, og det var topp å se min venninne og tidligere kollega Siv igjen :)

Og så handlet jeg julegaver! Mange. Men fremdeles ikke nok. Men nå har jeg ikke så veldig mange igjen heldigvis... Det blir vel jul i år også.

MiniBoop har forresten fått seg sin egen lille arbeidskrok under trappa. Hun syns det er veldig moro å tegne på maskinen, og lærer hele tiden nye ting ved å utforske den. Kanskje er det en ny liten stempeldesigner jeg har gående her? Jenta med krona er selvportrett, og under er bilde av meg (som blir overfalt av en kjempeedderkopp ovenfra, iflg kunstneren).

Og idag:
-Mamma, kom og se! Jeg har laget et stolpediagram!

(Hvor lærte hun det ordet? Ihvertfall ikke fra meg...)

3 kommentarer:

❤ Kaia sa...

Flott pepperkakehus.
Og fine pepperkaker. Mine ble litt myke de ;o(
Så nå har jeg lagt sukkerbiter i boksen, i håp om at de skal bli sprø. Hadde aldri sånne problemer før........
Kanskje de er stekt for lite??
HA en flott dag.
Klem fra Kaia

Monica sa...

WHAT??? Skal eggehviten piskes?? What?? Da fikk jeg ihvertfall grunnen til at melisen min samler seg i store brunt-sukker-fargede slapsepytter på hvert hushjørne. Men ikke mindre irriterende av den grunn kjenner jeg *mumle,mumle*.
Høres ut som en koselig førjulshverdag der ute på øya, nyt tiden, dette er kanskje årets koseligste (mest koselige?) tid. *klem*

Anne-Britt sa...

Så kjempeflott pepperkakehus da og skikkelig flotte nisser. Hun er jo kjempeflink å sy. Laget du glasuren med melis, vann og eggehvite? Min renner alltid rett av også... Og så flink datteren din er å tegne da. Stilig. Ønsker deg en fin dag.