Sider

In three words I can sum up everything I've learned about life. It goes on. ~Robert Frost

22. juni 2009

Superhusmor i hagen

Idag: Hippie-miniBoop danser i hagen...

En superhusmor må også stelle i hagen. Dette kan være ganske slitsomt, men det finnes enkelte triks for å gjøre det mer morsomt.

Gå på skattejakt i hagen og finn frem ungenes leker. Leker som har ligget gjemt i hekken og ikke blitt lekt med på tre vintre, kan du ta med god samvittighet! Vask dem godt, og hvis du gidder kan du pusse dem litt med sandpapir (jeg gidder ikke).

Brett ut en lokalavis eller noe morsom reklame, og rigg deg til i solen med egnet maling (vannfast, lysekte akrylmaling er flotte greier til dette), pensler og svamp (en vanlig, billig kjøkkensvamp duger godt)

Start med å male et tynt lag maling på leketøyet. Prøv å jobbe fort, så ikke ungene kommer og oppdager deg mens tingene fremdeles er gjenkjennelige. Hvis du ikke rekker det, prøv å forklare følgende:
-Lille venn. Disse lekene har sikkert blyholdig maling, og egner seg ikke for små jenter som deg. Jeg tror mamma skal ta seg av sånne farlige saker.
Hvis dette ikke hjelper, og ungen fremdeles ser på deg med avsky i blikket mens stemmen går opp i fistel og hun skriker "den er MIN, den er MIN, den er MIIIIN!" kan du si dette:
-Du kan velge, vennen. Enten kaster vi den i søpla fordi den er rusten og ekkel og stygg, og du har ikke rørt den på tre vintre, eller så får mamma den, fordi mamma har siklet på den siden det øyeblikk hun først så den. Hva velger du?
Hvis dette får deg til å føle deg litt ond, kan du love barnet at hun skal få en ny, fin vannkanne i plastikk hvis hun er snill. En vannkanne som ikke ruster. Kanskje en rosa? Det vil vel bli flott?
Dette lokker vanligvis frem et smil, og du kan gå tilbake til arbeidet.

Nå må du vente på at malingen tørker. Dette er like kjedelig som... vel, som å se på at maling tørker. Så her kan du finne deg et glass vin eller lignende, og eventuelt lese litt på lokalavisen eller reklamen du har foran deg.

For mye vin kan føre til at du glemmer at du ikke trenger ekstern blits i kraftig sollys. Du bør derfor begrense inntaket av vin noe - eller droppe kamera.

Når malingen omsider er tørr, svamper du på et nytt lag maling. Har du valgt en god maling, f.eks. PatioPaint som jeg bruker, holder det med ett svampet strøk. Bare dytt på malingen med små, lette bevegelser. Hvis svampen begynner å løse seg opp, ta en ny, så slipper du å få små turkise/grønne/gule dotter på kunsten din.

Nå er egentlig prosjektet ferdig, og du kan kaste beina på bordet, nyte vinen og planlegge neste prosjekt. Eller du kan bla febrilsk gjennom reklamen for å finne ut hvem som selger rosa vannkanner i plast.

Når det siste laget med maling har tørket, kan du finne friske blomster fra hagen (eller fra naboens hage, hvis du ikke har hage selv), og pynte opp på balkongen eller hvor du vil.



Men dette var i helgen. I dag er det mandag, og ingen vin eller føtter på bordet. Men jeg har hatt fri, og jeg har vært i hagen. Åtte timer hagearbeid. Fyttikatta, det var fælt uti der. Rene jungelen. Det holdt ikke med hagesaks der, nei. Sag måtte jeg ha. Og hekksaks i bedet. Jeg har kappet ned ett stk. tre. Dradd opp 3845 løvetann (løvetenner?) (ok, jeg overdriver. Men det var mange..). Jeg har dradd ut 486 bringebærbusk-torner fra hendene, og jeg har sikkert 224 igjen inni der (her er jeg usikker på om jeg overdriver). Jeg har slåss med en hær av brennenesler, og brent meg der ingen brennenesle før har satt sin fot - som f.eks. i hodebunnen... (overdriver ikke.)
Hendene mine kan i skrivende øyeblikk fint få seg ny karriere som stand-in-hender i en hvilken som helst grøsser.

Så nå skal jeg finne en skål med grønnsåpe, og stikke hendene oppi i håp om at de siste tornene blir borte.

I morgen starter en ny arbeidsuke for meg.
Min siste arbeidsuke i min nåværende jobb.

Det blir trist.

6 kommentarer:

Jonna sa...

Underholdende lesning, og nydelig resultat av alt arbeidet!

Unknown sa...

Du er herved utnevt til Norges svar på Martha Stewart :lol:

Herlig innlegg Boop! Og for noen utrolig lekre blomstervaser!! Tusen takk for tips!

Unknown sa...

Og ett lite spm... hvorfor fikser du hagen som besatt nå?? Du skal jo flytte??

Ann-Katrin sa...

Herlig lesing og underholdende humor. Skal du slutte hos Steffens?

Ann-Katrin
http://www.papirhobby.no

Juleskrulla sa...

Jeg ler meg i hjel..! Du skriver helt perfekt! Slutte hos Steffens??

Klem til deg, og takk for latter og smil du bringer!
:)

Irene sa...

Hei Malin,

Tusen takk for koselig handel på Steffens på lørdag, - og kjapp innføring i bruk av Promarkers og tips i forhold til farger.
Nettopp kommet hjem fra vår lille Oslo-ferie, og skal prøve tusjene så snart jeg får et lite pusterom for meg selv. :-)
Blir spennende å se hvilke nye stempler du kommer med. Gleder meg.
Hilsen Irene fra Trøndelag.